Cyclone 3 introductie

Geschreven door Geert Kukken op Thursday, 05 April 2012. geplaatst in Cyclone 3

DE CYCLONE 3

Cyclone 3 introductie

De Cyclone 3 is zodanig geconstrueerd dat de lucht die erdoor heengaat aan het wervelen wordt gebracht. Deze wervelingen zorgen voor betere prestaties bij alle motoren (benzine, diesel, gas, bio). 

    • minder uitstoot van CO, CO2, HO2, Roet, NO;
    • motor blijft schoner;
    • houdt luchttoevoer schoner;
    • verbeterde luchttoevoer (zuurstof);
    • verbeterde vermenging lucht, brandstof;
    • meer trekkracht bij lage toeren;
    • meer trekkracht bij hoge versnelling;
    • schone motor levert besparing op onderhoud;
    • verlaging van het brandstofverbruik (afhankelijk van type motor: 6-15%).  

In de meeste motoren staat het brandstof- / luchtmengsel, als het gecomprimeerd wordt, nagenoeg stil. Als de bougie vonkt, ontbrandt het mengsel radiaalsgewijs vanaf vonkpunt. Voordat echter het mengsel volledig kan verbranden, gaat/gaan de uitlaatklep(pen) open, waardoor het mengsel maar voor 20 tot 40% verbrandt (enkele autotypes uitgezonderd). Zie: afbeelding a.

verbranding.png - 87.54 KB

Doordat de Cyclone 3 de lucht aan het wervelen brengt, vindt een betere vermenging van brandstof en lucht plaats, waardoor een zo optimaal mogelijk mengsel ontstaat. Nog belangrijker is echter dat het mengsel, als het gecomprimeerd wordt, nog steeds rondwervelt, zodat het nu - als mengsel ontbrandt - door het nog niet ontbrande mengsel heen wordt gewerveld. Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 40 tot 60% worden bereikt. Zie: afbeelding b.

Doordat van het mengsel veel meer wordt verbrand, wordt een auto in zijn gehele toerenrange niet alleen sterker maar ook een stuk zuiniger in verbruik. Bij turbomotoren, zowel bij benzine als diesel, wordt het turbogat beduidend kleiner.

Het veel hogere verbrandingspercentage heeft nog meer voordelen, namelijk:

  • er vindt minder doorlekken plaats van onverbrande brandstof naar de motorolie waardoor deze langer meegaat;
  • er is veel minder roetafzetting in het inlaatsysteem, op de kleppen en vervuilde kleppen worden schoongebrand; ook de bougies of gloeibougies gaan langer mee (zie afbeelding);
  • er vindt minder vervuiling plaats van het roetfilter;
  • er vindt minder vervulling plaats in het EGR-huis (Exhaust Gas Recirculation).

Bij dieselmotoren vindt de ontbranding anders plaats maar bij het plaatsen van de Cyclone gebeurt hetzelfde als hierboven beschreven wordt. Doordat diesel een zwaardere brandstof is dan benzine, zal zelfs een nog beter resultaat worden verkregen.

Mocht u nog meer vragen hebben over het inbouwen- / monteren van de Cyclone- / Cyclones, neem dan gerust contact met ons op. Ons advies, ervaring: Laat de Cyclone 3 inbouwen door een deskundige. We hebben al meerdere keren meegemaakt dat de Cyclones niet op de juiste wijze en- /of plaats gemonteerd waren. Hierdoor geeft de Cyclone geen verbetering maar zelfs negatieve resultaten.

Attentie: Door het succes van de Cyclone 3 zijn er meerdere partijen die beweren de Cyclone officieel te leveren. Alleen de Cyclone 3 die geleverd wordt door een officiële distributeur of dealer zijn origineel en verzekerd. Ook het inbouwen van de Cyclone 3 zal door een officiële distributeur of dealer moeten gebeuren om aanspraak te kunnen maken op de verzekering die is afgesloten voor de Cyclone 3. Op elke cyclone zitten twee stickers. Zijn deze niet aanwezig dan is deze uitvoering waarschijnlijk niet orgineel. Op dit moment worden er diverse andere merken en modellen aangeboden. Dit zijn echter allemaal kopieën of voorlopers van de CYCLONE 3 en CYCLONE 5 en hebben niet de zelfde werking. Ook het materiaal van deze  namaakproducten is in de meeste gevallen van mindere kwaliteit.

 

Social Bookmarks

Over de auteur

Geert Kukken