Pipercross sport- / race luchtfilters

Geschreven door Geert Kukken op Sunday, 04 September 2011. geplaatst in Pipercross

Pipercross is een bedrijf die al 28 jaar met foam-materiaal werkzaam is in alle takken van de auto en motorsport. Hierdoor hebben ze een enorme kennis, betreffende luchttechniek en foamsoorten, opgedaan in een groot aantal disciplines en met allerlei motoren met hun specifieke eigenschappen en behoeftes en het rijden onder extreme omstandigheden.

Vanuit deze ervaring hebben ze een speciaal foam ontwikkeld, die qua structuuropbouw totaal anders is, dan die van andere foam-filters. In plaats van ovale blaasjes, heeft het Pipercross-foam een celstructuur van honingraatachtige blaasjes, waardoor elk blaasje, 3 keer meer aansluitingen heeft met andere blaasjes, dan de foam-filters van andere merken.

Door deze celstructuur heeft het Pipercross-foam bijna 90% minder weerstand dan een standaard papierfilter, waardoor niet alleen de pk-waarde en vuilcapaciteit enorm toegenomen is, maar het filterpercentage ook. Het foam filtert ongeolied 90% en geolied bijna 99%. Het inspuiten met olie heeft geen invloed op de luchtweerstand van het foam. Dit, gepatenteerde, speciale foam wordt bij alle filtertypes toegepast, zodat Pipercross filters optimaal geschikt zijn, voor zowel straatgebruik als racerij.

Ook kwam men erachter, dat aangezogen lucht, als het uit filtermateriaal komt, erg turbulent is, waardoor de snelheid van de luchtstroom naar de motor nadelig beïnvloed werd. Vooral bij het accelereren en in de hogere versnellingen kostte dit veel vermogen. Om dit probleem op te lossen, ontwierp Pipercross een compleet nieuw concept van luchtinductie.

De zwarte foam voor de buitenlaag wordt in Vortex uitvoering vervaardigd, waardoor de lucht, qua oppervlak-aanzuig verdeeld en grotendeels ook gestuurd wordt. Als de lucht dan vervolgens uit de rode binnenlaag komt, is de turbulentie ruim 70% teruggebracht, waardoor deze sneller naar de motor kan stromen.

Bij de conische filters met aluminium nek ( PX-700 series ) is de turbulentie zelfs geheel weg. Dit is bereikt, door voor de uitgang een klokvormige Ram Pipe te gebruiken en in de top van de filter een Vector cone te plaatsen.

De lucht, die het dichtst bij de uitgang van de filter wordt aangezogen, wordt door de klokvorm gladjes naar binnen gezogen. De lucht, die in de top van de filter wordt aangezogen, wordt nu door de cone soepel naar beneden geleidt, waardoor turbulentie wordt voorkomen. Deze PX-700 series hebben door deze constructie en in combinatie met het speciale foam een enorm grote pk-waarde, vooral gezien de compactheid van de totale filter.

Hierdoor zijn ze bij uitstek geschikt voor auto's met zeer veel koppel en/of veel pk's. Bij de conische filters met rubbernek ( de C... en PK... series ) wordt de turbulentie door de Vector cone met ruim 85% teruggebracht.

Behalve vervangingsfilters en Inductieskits voor veel autotypes, heeft Pipercross ook een uitgebreid assortiment aan conische filters in diverse maten, in zowel aluminium- als rubbernek aansluitingen; filterboxen voor enkele, dubbele en triple carburateurs en voor specifieke auto's.

Social Bookmarks

Over de auteur

Geert Kukken