Viper

Geschreven door Geert Kukken op Sunday, 04 September 2011. geplaatst in Pipercross

VF-.... / Evo-.... / VFC-....

De Viper systemen zijn het summum op het gebied van inductie. In principe moet elke auto zonder filter sneller zijn, dan met welk sportfilter dan ook, echter, een auto met een Viper is sneller dan een auto zonder filter. Hoe de Viper dit voor elkaar krijgt, is in feite heel simpel.

In de Viper wordt gebruikt gemaakt van het natuurkundige feit, dat een luchtstroom die door een opening gaat, langs de wanden meer stroomsnelheid ontwikkelt dan in het midden van de opening.

Natuurlijk zijn er al genoeg andere systemen die dit principe ook toepassen, maar Pipercross heeft een speciaal filterelement ontwikkeld die dit effect veelvoudig versterkt. Normaliter gaat de lucht door het foam heen en komt er gewoon weer recht uit, waardoor maar een klein gedeelte van de lucht versneld. Door de speciale constructie van dit nieuwe foam, komt de lucht er nu spiraal gewijs, zijwaarts eruit. Alle aangezogen lucht wordt nu in feite, spiraal gewijs, naar de zijwanden geleid.

De uitgang van de Viper is een klokvormige Ram pipe, die deze zijwaartse luchtspiraal opvangt en vervolgens gladjes naar de uitgang geleidt. Hierdoor ontstaan laminaire luchtlagen, die voornamelijk langs de wanden, de Ram pipe verlaten, waardoor van een veel groter deel van de aangezogen lucht de uitstroomsnelheid toeneemt. Het klinkt misschien erg ingewikkeld, maar het effect is opzienbarend.

Van elke auto, ongeacht of het een benzine of diesel, met of zonder turbo is, 2 of 4 / 5 kleppen per cilinder heeft, komt het koppel veel eerder in, is deze veel sterker en gaat veel langer door. Ook bij hogere snelheden reageert de motor veel sterker bij het gas geven. Als het uitlaatsysteem niet remt, kan een Viper bij een 8V motor 8 tot 10 pk en bij een 16v 10 tot 14 pk winst geven.

Dit geldt natuurlijk ook voor motoren met meer cilinders. Het is zelfs zo, dat naargelang een auto meer pk's heeft, de winst veel groter wordt. Op de Viper zit een "no cure, no pay" garantie. Als de Viper gemonteerd is, mag je eerst een proefrit maken, om vervolgens te beslissen of je hem koopt. Een betere garantie kun je niet krijgen.

Een Viper bestaat uit een aluminium Ram pipe basis met een carbon fiber huis, waarin het ( niet verwisselbaar ) filter element zich bevindt. De Viper systemen zijn in verschillende uitvoeringen leverbaar, maar geven allemaal hetzelfde effect.

De VF is voor auto's, waar geen ruimte genoeg is, om de luchtadapter met aanzuigslang te monteren. Hij heeft dan een 100 mm aanzuigopening, welke achter de koplamp de lucht aanzuigt.

De VFC heeft een adapter voor een aanzuigslang. Deze adapter is leverbaar in 65, 75 en 100 mm met bijbehorende slang.

Deze beide types zijn leverbaar in een groot aantal verschillende aansluitnek diameters.

De VFC-7000 is een universele uitvoering. Net als de Venom heeft hij een nek diameter van 88,5 mm en zitten er 4 verloop adapters bij. De aanzuig adapter is standraad 75 mm.

Vervolgens zijn er de specifieke kits voor bepaald type auto's. Deze kits bevatten alle onderdelen, die nodig zijn, om de Viper in de auto's te monteren.

De Vipers met de grootste aansluitingen zijn geschikt voor 600 pk en een acceleratie tijd van 0 tot 200 km in ca 12 seconden. Voor auto's met meer pk's of snellere acceleratie is de EVO nodig. Deze bestaat uit een aluminium huis met hitte reflecterende coating, een Ram pipe uitgang en een inlaat met het speciale filter element.

De afmetingen van de EVO zijn: Totale lengte 285 mm / Totale breedte 200 mm.

Social Bookmarks

Over de auteur

Geert Kukken